donderdag 18 maart 2010

'Bas betaalde hulp met de dood'

vr 02 jan 2009

De tragische dood van van de 19-jarige Bas van der Weijden op het spoor van Rotterdam-Alexander is inderdaad een tragisch ongeluk. "Bas vluchtte het spoor op", verklaarde één van de getuigen. "Een van zijn vrienden werd in elkaar geslagen. Het vechten hield niet op."

Dat zegt Roos Floris, een oud-medewerkster van CampusTV, op de site. Ze was getuige van het ongeval en net als Bas aanwezig op het feest in de Outland. "De hele avond op het feest stond ik al te kletsen met de groep vrienden waar Bas bij hoorde. Toen het was afgelopen liepen we met zijn allen naar het station om de trein naar huis te nemen. Mijn groep vrienden en wat vrienden van Bas zaten op het perron richting naar Amsterdam en de rest aan de overkant."

"Op het perron waar wij stonden, stonden ook wat Bulgaren. Ineens kwam een groep Marokkaanse jongens, waarvan een met een steen, op een van die Bulgaren af om hem in elkaar te slaan. Toen ze maar door bleven gaan, probeerden wat jongens van mijn groep de boel te sussen. Hierop begonnen de Marokkanen nu ook deze jongens te slaan. Zij vluchtten toen via het spoor naar de andere kant."

Dat is ook wat er in de kranten gezegd wordt. Al werd het daarna pas erg, vertelt Roos. “De groep Marokkanen ging ook het spoor op en de Marokkaan met de steen begon toen op een van de Nederlandse jongens in te beuken. Het was echt heel heftig en ze hielden maar niet op.” Over het ongeluk: “Er was al drie kwartier geen trein meer geweest, dus ik denk dat ze daarom maar op het spoor bleven. Ineens kwam daar wel een trein. Ik bleef maar roepen: kom van dat spoor af! Er komt een trein aan!”

“Daarna ging het heel snel. Ik zag een gele flits en binnen 30 seconden stond de politie er, zo leek wel”. De Marokkanen vluchtten, van hen raakte niemand gewond. "Omdat de politie zo snel ter plaatse was, zijn de meesten gelukkig wel opgepakt. De meest agressieve volgens mij helaas niet. Waar de Bulgaren gebleven zijn weet ik ook niet."

"Het lullige is dat Bas van der Weijden helemaal niets met het gevecht te maken had. Hij wilde zijn vrienden redden en heeft dat nu met de dood moeten bekopen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten