maandag 14 juni 2010

Anti-homogeweld tijdens Bevrijdingsdag Amsterdam

donderdag 6 mei 2010

In Amsterdam is in de nacht van woensdag op donderdag een 38-jarige homoseksuele man in elkaar geslagen door twee Marokkaanse jongens. Het incident had plaats na een bevrijdingsdagfeestje nabij het homomonument op de Westermarkt.


De verwondingen van de man waren dusdanig ernstig dat hij de nacht in het ziekenhuis heeft moeten doorbrengen.

Provocerend
'Twee jongens van Marokkaanse afkomst begonnen me gewoon in elkaar te slaan. Ik schat ze rond een jaar of zeventien, achttien jaar oud,' verklaart het slachtoffer aan elsevier.nl.

'Ik liep met twee vrienden terug van een homofeest op de Westermarkt ter ere van Bevrijdingsdag. Twee jongens liepen op ons af en maakten een provocerende opmerking. We zeiden dat ze ons met rust moesten laten, maar plotseling begonnen ze op me in te slaan. Ze waren echt op zoek naar ruzie,' aldus de 38-jarige Amsterdammer, die anoniem wenst te blijven.

Vuile homo
Ze sloegen me tegen de grond en riepen "je bent een vieze vuile homo" tegen me. Ik was even bewusteloos. Eerst bleven ze nog doortrappen, maar ze schrokken toch dat ik er zo bijlag en gingen er op een scooter vandoor.' Een vriendin van de man kreeg ook nog een klap.


Binnen enkele minuten waren politie en ambulance ter plaatse. ' Toen ik op de brancard lag, zag ik een grote plas bloed liggen en ik dacht: "Wat is hier toch gebeurd?",' aldus de man.

Slechte reputatie
Aan de vechtpartij heeft de man een blauw oog, een zwelling in het gezicht, schrammen en een scheve neus overgehouden. Donderdagmiddag werd hij ontslagen uit het ziekenhuis. Hij verwacht vrijdag aangifte te doen bij de politie.

Het incident had plaats vlakbij het homomonument op de Westermarkt. Amsterdam heeft een behoorlijk slechte reputatie opgebouwd als het gaat om geweld tegen homo's. Zo zijn er jaarlijks verschillende meldingen van homo's die in elkaar worden geslagen. Tijdens Koninginnedag 2005 werd de Amerikaanse toerist en bekende homoactivist Chris Cain in elkaar geslagen, wat toen tot veel ophef leidde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten